Wysłany: Nie 22 Kwi, 2018 17:15 Najlepsze i najgorsze kostiumy w ekranizacjach Jane Austen
Wczoraj znalazłam artykuł (po angielsku) o najlepszych, średnich i najgorszych strojach w ekranizacjach powieści Jane Austen i filmach "austenowskich".
http://allthingsbonnyand-...ane-austen.html
W skrócie:
Najlepsze (kolejność przypadkowa):
-Perswazje (1995)
-Duma i uprzedzenie (1995)
-Rozważna i romantyczna (1995)
-Emma (2009)
-Emma (1997)
-Opactwo Northanger (2007)
-Mansfield Park (1983)
-Rozważna i romantyczna (2008)
-Duma i uprzedzenie (1980)
-Zakochana Jane (2005)
Srednie
-Rozważna i romantyczna (1971)
-Mansfield Park (2007)
-Perswazje (2007)
-Emma (1996)
-Rozważna i romantyczna (1981)
-Smierć przybywa do Pemberley (2013)
-Jane Austen żałuje
Najgorsze:
-Duma i uprzedzenie (1940)
-Perswazje (1971)
-Opactwo Northanger (1986)
-Mansfield Park (1999)
-Duma i uprzedzenie (2005)
-Emma (1972)
-Lost in Austen (2008)
Kilku z tych ekranizacji nie widziałam, więc trudno mi wszystkie ocenić, ale te które widziałam w sumie pokrywa się moja ocena z oceną autorki artykułu.
DiU 2005 - absolutne pierwszeństwo w najgorszych , takich szmat nigdzie nie było
Najlepsze w ekranizacjach z lat 90 , na drugim miejscu lata 80 , na trzecim 70. Lata 2000 to już zbyt wielka dowolność interpretacji , a lata 40 nijak się mają do realiów historycznych, bo kostiumy inspirowane ówczesną modą i ogólnie hollywoodzkim pojęciem o XIX wieku - wszystko razem wymiksowane w bogata niestrawną mieszankę
_________________ Niepełnosprawny umysłowo współpracownik gestapo czyli kanalia o zdradzieckiej mordzie , de domo chamska hołota
Nie wiem, jakie było kryterium wyboru najlepszych i najgorszych - wierność epoce, czy jak się prezentowały na aktorach? Bo jesli to drugie, to najgorszy był w Rozważnej i Romantycznej z Emmą Thompson i Kate Winslet. Paskudne, niezgrabne, ciężkie suknie, które wyglądały, jak przypadkowo poupinane obrusy Natomiast kapelusze i czepki tam były najbardziej twarzowe.
Uwielbiałam też sukienki Gwyneth Paltrow z Emmy. Ta bohaterka chyba najczęściej się przebierała z wszystkich ekranizacji, nosila piękne kolory i kroje sukienek. Inne panie też. Były też zrożnicowane - Harriet miała raczej zgrzebne jasne sukienki, Emma drogi i urozmaicone kolorystycznie. Jane ubrana była w coś pośredniego między nimi.
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 56874 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018 05:38
Trzykrotka napisał/a:
Romantycznej z Emmą Thompson i Kate Winslet. Paskudne, niezgrabne, ciężkie suknie, które wyglądały, jak przypadkowo poupinane obrusy Natomiast kapelusze i czepki tam były najbardziej twarzowe.
A mnie się podobają.
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 56874 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018 07:24
Myślę, że były całkiem zgodne z epoką.
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Nie wiem, jakie było kryterium wyboru najlepszych i najgorszych - wierność epoce, czy jak się prezentowały na aktorach?
What makes for good costumes?
- Colors and fabrics that look authentic instead of being so influenced by modern times.
- Well fitting outfits - all clothes would have been handmade so there's not much excuse for clothing being too big or too small.
- Attention to detail in trimmings and accessories - looking neat and stylish was important to the social classes Jane Austen wrote about.
- Consistency in time period of clothing - clothing styles should be narrowed down instead of including a wide time span in the fashions (i.e. Georgian or Regency - choose one era to set the story in and stick with it!)
Autorka uzasadnia też przy każdym filmie co było ok, a co niekoniecznie.
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 56874 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Pon 23 Kwi, 2018 08:27
Przeczytam dokładnie potem.
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Miałam wrażenie, że kostiumy z DiU 1940 świsnęli z Przeminęło z wiatrem (i ciut przerobili dla niepoznaki).
to był jakby romantyzm ale doprawiony Hollywoodem
Trzykrotka napisał/a:
Nie wiem, jakie było kryterium wyboru najlepszych i najgorszych - wierność epoce, czy jak się prezentowały na aktorach? Bo jesli to drugie, to najgorszy był w Rozważnej i Romantycznej z Emmą Thompson i Kate Winslet. Paskudne, niezgrabne, ciężkie suknie, które wyglądały, jak przypadkowo poupinane obrusy Natomiast kapelusze i czepki tam były najbardziej twarzowe.
kostiumy z lat 90 są bardzo wiernymi kopiami oryginałów z epoki - szyte wg oryginalnego kroju , w przeciwieństwie do późniejszych , gdzie zwłaszcza Emma z Romolą pod względem ubraniowym woła o pomstę do nieba , nie mówiąc już o Keirze ubranej w szmaty godne ubogiej służącej
Jeżeli idzie o epokę , w której rozgrywają się powieści JA , to mimo że ogólnie zachowana była zasada sukni odcinanych pod biustem, to krój się zmieniał i to dość istotnie . DiU i RiR powstały w latach 1795-99 , kiedy kiecki były jeszcze obfite i zwłaszcza z tyłu suto marszczone, przez co wyglądały jak nabite dzwony , natomiast Emma i Perswazje z lat 1815-16 powstały w okresie kiedy suknie były pozbawione marszczeń , krojone dość prosto i przez to wysmuklające optycznie . Więc jeżeli idzie o wierność historyczną ekranizacje z lat 90 są w 100% trafione , co zresztą widać po takich detalach jak wąski krój pleców z kilku części, obfite marszczenia na środku pleców (te obrusy ),zapięcia z tyłu, wąskie krojone w zagięciu rękawy (znaczy nie prosto jak dziś, tylko z uwzględnionym zgięciem łokcia - dlatego na dawnych zdjęciach czy na manekinach ubranych w dawne suknie rękawy nigdy się nie marszczą).
Ekranizacje z lat 80 też pod tym względem są niezłe , kostiumy nie są tak bogate i strojne , ale da się przełknąć bo ogólne zasady stroju są zachowane, natomiast to co po roku 2000 ( no może z łagodniejszym wyrokiem dla RiR , chociaż tam zapinane na pasek pantofle na obcasie , w jakich pani Fanny Dashwood wysiada z powozu przyjechawszy to Norland, to dziki skandal, bo po pierwsze noszono albo bez obcasa albo na bardzo niziutkim , po drugie nie zapinane na pasek , po trzecie nawet jeżeli obcas , to nie szpulkowy ) , to jest autentyczny dramat plecy szeroko krojone z jednego kawałka, przez co suknie są luźne i obwisają jak szmaty , zamiast opinać się na biuście i ramionach, rękawy krojone współcześnie tzn szeroko i prosto , braki w bieliźnie spodniej sugerowane układaniem się sukni jakby koszuli pod spodem nie było, materiały ogólnie jakieś takie siermiężne, wynalazki w postaci czegoś w rodzaju marynarskiego kołnierza Jane Fairfax w Emmie z Romolą (suknie "marynarskie" pojawiły się w II połowie XIXw.), biżuteria żenująca - te cieniutkie pojedyncze obróżki z koralików w stylu hipisowskim co Romola nosi na szyi nawet na balu , a wyglądające jak drewniane no rozpacz w kratę, zgrzyt i płakanie zębów
Cytat podany przez Annmichelle zawiera 100% prawdy
_________________ Niepełnosprawny umysłowo współpracownik gestapo czyli kanalia o zdradzieckiej mordzie , de domo chamska hołota
Edit - niestety widać co trzeba tylko po zalogowaniu na pintereście . Ale wystarczy wrzucić w google dress 1795-99 i dress 1815-17 i gołym okiem widać różnicę .
_________________ Niepełnosprawny umysłowo współpracownik gestapo czyli kanalia o zdradzieckiej mordzie , de domo chamska hołota
Do najlepiej wykostiumowanych dokładam niniejszym Emmę 2020 - sam miód i wszystko jak trzeba absolutnie nie mam się do czego przyczepić ( na razie po czterech obejrzeniach ) mam wrażenie , że przynajmniej część kostiumów jest kopiami albo naśladownictwem strojów z Ackermann's Repository i Journal des Dames et Des Modes . Świetna robota moim zdaniem
_________________ Niepełnosprawny umysłowo współpracownik gestapo czyli kanalia o zdradzieckiej mordzie , de domo chamska hołota
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 56874 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Czw 23 Lip, 2020 06:55
Muszę sobie obejrzeć ponownie, żeby popatrzeć na kostiumy.
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Muszę sobie obejrzeć ponownie, żeby popatrzeć na kostiumy.
To może razem jakoś by się udało obejrzeć , bo ja jeszcze w ogóle nie widziałam tej nowej wersji? I może Akne też by wtedy do Ciebie przyszła - czy już to oglądała? Cóż, pomysł jest, zobaczymy, jak wyjdzie z realizacją.
_________________ "Carry on my wayward son,
For there'll be peace when you are done
Lay your weary head to rest
Now don't you cry no more..."
["...Lost in the wilderness, so far from home..."]
Acklesism is my religion Winchesterland forever and ever!
To co prawda temat o kostiumach, ale porównawczego tematu nie znalazłam, a wpadło mi w oko zestawienie różnych scen oświadczyn w DiU, tj. w różnych ekranizacjach, to na stroje też można zerknąć niejako przy okazji
Proszę bardzo, sznurek:
https://www.youtube.com/watch?v=rPfBEFF2UX0
A dalej wyświetlają się inne zestawienia z tej serii
_________________ There is always hope. (J.R.R.T.)
To jak już będziecie oglądały te kostiumy w filmikach to wrzucę jeszcze mój ulubiony, bardzo poprawiający mi humor filmik z Elizabeth (serial 1995):
https://www.youtube.com/w...ndex=207&t=270s
Płaczę ze śmiechu za każdym razem jak go oglądam, komentarze są boskie
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
Na stronach tego forum (w domenie forum.northandsouth.info) stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowaniu forum do preferencji użytkownika. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym jest możliwe po właściwym skonfigurowaniu ustawień używanej przeglądarki internetowej. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może znacznie utrudnić używanie forum lub powodować błędne działanie niektórych stron. Brak blokady na zapisywanie plików cookies jest jednoznaczny z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie i używanie przez stronę tego forum. | Forum dostępne było także z domeny spdam.info Administracją danych związanych z zawartością forum, w tym ewentualnych, dobrowolnie podanych danych osobowych użytkowników, zgromadzonych w bazie danych tego forum, zajmuje się osoba fizyczna Łukasz Głodkowski.