od paru miesiecy poszukuje książek innych pisarzy niż Gaskell czy jane Austen. Ciagle odkrywam nowych acz mało o nich wiem, moze wymienimy sie wiadomosciami?
Thomas Hardy (1852-1928), znany angielski pisarz. Wychowany w południowo-zachodniej Anglii, sportretował tę krainę w postaci fikcyjnego hrabstwa Wessex. Pozostawał w kręgu naturalizmu.
Wiele miejsca poświęcił wsi angielskiej i jej obyczajom, atakując prowincjonalną obyczajowość i zafałszowaną moralność, szczególnie jeśli idzie o miłość, traktowaną przez niego fatalistycznie. Wywołało to silne ataki na pisarza ze strony konserwatystów.
Powieści m.in.: Z dala od zgiełku (1874, wydanie polskie 1930), Wessex Tales (tom 1-2, 1888), Burmistrz z Casterbridge (1886, wydanie polskie 1959), Tessa d'Urberville (1891, wydanie polskie pt. Latorośl wielkiego rodu 1893), Juda nieznany (1896, wydanie polskie 1963).
Ponadto w języku polskim: Poezje wybrane (1939), W pewnym miasteczku (1962), Powrót na wrzosowisko (1979). Także autor poematu dramatycznego o wojnach napoleońskich The Dynasts (tom 1-3, 1903-1908).
za:http://portalwiedzy.onet.pl/71162,,,,hardy_thomas,haslo.html
czytałam kiedys Tessę, ale uznałam to za ckliwą literaturę dla bab, więc nie zachecił mnie do siebie
Podejrzewam że teraz inaczej bym na niego spojrzała, skoro mimo takich poglądów, przeczytałam ksiązke do końca i dość dobrze pamietam jej treść
A mnie się Tessa podobała, i film też. Nawet niedawno kupiłam sobie DVD.
Za to ja chciałam Wam polecić pisarza kirgiskiego, który nazywa się Tjingiz Ajtmatov widziałam też pisownię Czyngiz Ajmatow. Napisał piękną książkę "Praszczaj Gul'sar" - po polsku wyszła jako "Żegnaj Gulsary".
Przepiękna opowieść o dzikim koniu, pisana jakby z punktu widzenia tego konia. To taka cudowna pochwała wolności, miłości do swobody i przestrzeni i... do pięknej klaczy, do której nasz złapany i zamknięty w zagrodzie Gulsar urywał się w księżycowe noce, niszcząc ogrodzenie, za co został straszliwie okaleczony. Pamiętam, że czytałam ją zapartym tchem, uśmiechając się i płacząc. Naprawdę warto to poczytać jeśli się ma duszę dzikiego rumaka a książeczka nieduża, na jedną podróż pociągiem.
AineNiRigani [Usunięty]
Wysłany: Pon 19 Lut, 2007 15:28
Mnie też nie leżała, ale przeczytałam do końca i pamiętam dość dobrze treść (chociaż przyznaję, że wydawała mi się wydumana i niekonsekwentna a bohaterowie po prostu głupi - stąd mój wniopsek o literature dla bab ). Ale ostatnimi czasy weryfikuję swoje poglądy na temat ksiązek dawniej przeczytanych i czasem je zmieniam Często doceniam je właśnie po latach, wiec Hardemu nie mówię "nie"
Mówiąc szczerze film polanskiego raczej mnie odstraszył , a w ogóle to nie lubie Nastazji Kińskiej. Z wielką powściągliwością sięgnęłam po "powrót na wrzosowisko", ale warto było;) książka wciąga i przenosi w mrok miłości i klimatu angielskiego
Polecam Henrego Jamesa
swietnie sie czyta, a wedlug niego nakrecono mase dobrych filmow, niestety nie znam wszystkich polskich tlumaczen:
" Portret damy", "Golden Bowl", "wings of the dove", Plac Waszyngtona" etc.
tu lista ekranizcji:
http://www.imdb.com/name/nm0416556/
polecam bardziej niz Hardego, bo on - przymuszony epoka- mial zaciecie do rozwiazan sensacyjnych ( takie troche a la nowele brazylijskie, ale to Dickens tez, taka maniera panowala i dzisiaj to raczej meczy...)
_________________ Sezon? Na omułki....
Ostatnio zmieniony przez Pemberley Pon 19 Lut, 2007 19:57, w całości zmieniany 1 raz
Widziałam adaptacje "Portetu damy", "Pokoju z widokiem" i "Placu Waszyngtona". Filmy mi się podobały, nawet bardzo. Ale jakoś przez książki przebrnąć nie mogę.
_________________ If I could write the beauty of your eyes...
Pieśń ostatniego minstrela (The Lay of the Last Minstrel, 1805)
Pani Jeziora (The Lady of the Lake 1810)
Waverley, czyli lat temu sześćdziesiąt (1814)
Guy Mannering lub Astrolog (Guy Mannering, or the Astrologer 1815)
Antykwariusz (The Antiquary, 1816)
Rob Roy (1818)
Więzienie w Edynburgu (The Heart of Midlothian, 1817)
Narzeczona z Lammermoor (The Bride of Lammermoor 1819)
Ivanhoe (1819)
Kenilworth (1821)
Talizman (The Talisman 1825)
Kwintyn Durward: Powieść historyczna z czasów Ludwika XI (Quentin Durward)
Anthony Trollope (24 kwietnia 1815 - 6 grudnia 1882) - był jednym z najważniejszych pisarzy angielskich ery wiktoriańskiej. Do dzisiaj jest jednym z najpopularniejszych pisarzy angielskich: miłośnikami jego dzieł są Alec Guinness i John Major. Trollope opisywał, jak ważną rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają pieniądze.
Tołstoj Lew Nikołajewicz, hrabia (1828-1910), rosyjski pisarz i myśliciel. Studiował orientalistykę i prawo na Uniwersytecie Kazańskim (1844-1847), w 1851 zaciągnął się jako wolontariusz do służby wojskowej na Kaukazie.
Debiutował trylogią autobiograficzną: Dzieciństwo(1852, wydanie polskie 1911), [color=indigo]Lata chłopięce (1852, wydanie polskie w Dziełach tom 1-2, 1928-1929) oraz Młodość (1855-1857, wydanie polskie tamże). Udział pisarza w wojnie krymskiej 1853-1856 znalazł wyraz w cyklu reportaży Opowiadania sewastopolskie (1855-1856, wydanie polskie w Dziełach 1928-1929).
Znaczną uwagę poświęcił sprawom oświaty, zakładając szkołę dla ludu we własnym majątku. 1862 osiadł na stałe w Jasnej Polanie, gdzie powstała powieść Wojna i pokój (1863-1869, 1. wydanie polskie 1894) - wielka epopeja zawierająca panoramę życia Rosji w burzliwym okresie 1805-1820.
W 1872 ukazała się powieść Jeniec kaukaski (wydanie polskie 1950) o nowatorskim, dynamicznym wątku fabularnym. Lata 1873-1877 pisarz poświęcił pracy nad głośną powieścią społeczno-obyczajową Anna Karenina (pierwsze wydanie polskie 1898-1900).
Na przełomie lat 70. i 80. Tołstoj przeżył głęboki kryzys światopoglądowy, co skłoniło go do przemyśleń nad nowym odczytaniem sensu chrześcijaństwa. Idee te ogłosił w szeregu traktatów społeczno-politycznych poddających ostrej krytyce państwo i jego instytucje.
Pasją demaskowania obłudy społecznej nacechowane są dramaty: Ciemna potęga (1887, wystawienie 1889, pierwsze wydanie polskie Potęga ciemnoty 1900), Żywy trup (1900, wystawienie 1911, wydanie polskie 1957), Płody edukacji (1889, wystawienie 1891, wydanie polskie 1957), a także opowiadania: Śmierć Iwana Iljicza (1886, wydanie polskie 1954), Sonata Kreutzerowska (1891, wydanie polskie 1954), Ojciec Sergiusz (1890-1898, wydanie 1911, wydanie polskie 1954), Hadżi Murat (1896-1904, wydanie 1912, wydanie polskie 1947) oraz powieść Zmartwychwstanie (1889-1899, wydanie polskie 1950-1951) zawierająca artystyczne i filozoficzno-etyczne credo pisarza, za którą został ekskomunikowany przez Synod Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej (1901).
W 1908 wystąpił z pamfletem Nie mogę milczeć, skierowanym przeciwko represjom i karze śmierci. W 1910 opuścił Jasną Polanę. Zmarł w trakcie ucieczki z domu na stacji kolejowej Astapowo.
Uchodził za najwyższy autorytet moralny w Rosji na przełomie XIX-XX w. Jego twórczość wywarła olbrzymi wpływ na literaturę światową XX w. Oprócz licznych edycji dzieł wybranych i poszczególnych utworów Tołstoja ukazały się w Polsce także Dzienniki (1847-1910, wydanie polskie tom 1-2, 1973) oraz Listy (1845-1910, wydanie polskie tom 1-2, 1976).
1802-1870), popularny pisarz francuski. Współtwórca powieści historycznej w skali światowej. Syn zubożałego generała napoleońskiego, zaznał w młodości wiele biedy. Nie uzyskał systematycznego wykształcenia, przedkładając nad nie życie pełne przygód, m.in. brał udział w rewolucji 1830 i w powstaniu G. Garibaldiego.
1851-1853 na emigracji w Belgii, gdzie schronił się bardziej przed wierzycielami domagającymi się zwrotu długów niż z powodów politycznych. Autor ponad 300 tomów dramatów i powieści (zatrudniał także współpracowników, dając swoje nazwisko).
Zyskał rozgłos romantycznym dramatem historycznym Henryk Walezy i jego dwór (1829, wystawienie polskie 1850). W Théâtre Historique, który sam stworzył, wystawiał dramaty historyczne i adaptacje swoich powieści.
Były one zarazem romansami przygodowymi, do dziś zachowującymi swą atrakcyjność, ekranizowanymi i adaptowanymi w postaci seriali telewizyjnych, np. Trzej muszkieterowie (1844, wydanie polskie 1846), Dwadzieścia lat później (1845, przekład polski 1846), Wicehrabia de Bragelonne (1848, wydanie polskie 1849-1851) - o czasach Ludwika XIII, kardynałów A. Richelieu i J. Mazarina oraz Ludwika XIV.
Ogromną poczytnością cieszy się nadal Hrabia de Monte Christo (1845, wydanie polskie 1846). Wiele innych przekładów na język polski.
No ja tylko dodam, że pan Dumas senior stworył niemal zakład hurtowo produkujący powieści
Zatrudniał rzesze pisarczyków, którzy pisali w danym stylu, na podstawie danego planu, a potem pan Dumas to wszytko zbierał i publikował.
Cóz... wieczny huklaka, wiecznie bez pieniedzy, wiecznie w długach
William Wordsworth (ur. 7 kwietnia 1770 w Cockermouth, zm. 23 kwietnia 1850 w Rydal Mount) – angielski poeta, wraz z Samuelem Taylorem Coleridge'em uznawany za prekursora romantyzmu w literaturze brytyjskiej. Jeden z tzw. poetów jezior.
George Eliot
Mary Ann Evans, znana jako George Eliot (ur. 22 listopada 1819, zm. 22 grudnia 1880), angielska pisarka z grona czołowych twórców epoki wiktoriańskiej. Jej powieści, rozgrywające się najczęściej w prowincjonalnej Anglii, cechują się realizmem i przenikliwością psychologiczną.
Pisarka używała męskiego pseudonimu artystycznego, chcąc aby jej dzieła traktowano poważnie, a jej samej nie uważano wyłącznie za autorkę romansów.
W słowniku języka angielskiego Oxford English Dictionary jest najczęściej cytowaną kobietą-pisarką. Zaczerpnięto z jej utworów liczne przykłady ilustrujące zastosowanie angielskich słów.
Wybrana twórczość
1858 – Scenes Of a Clerical Life
1859 – Adam Bede
1860 – Młyn nad Flossą (The Mill on the Floss)
1861 – Silas Marner
1866 – Felix Holt
1871-1872 – Miasteczko Middlemarch (Middlemarch)
1874 – The Legend of Jubal
1876 – Daniel Deronda
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 12360 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009 18:41
Przeczytałam Kobietę w bieli Wilkie Collinsa. Sama nie wiem do końca co o niej sądzić. Jednak zdecydowanie trąci myszką, jest napisana przesadnie rozbudowanym stylem. Ma za to kilku ciekawych bohaterów i taki fajny klimacik grozy.
_________________ And I'm not gonna lie Say I've been alright
'Cause it feels like I've been living upside down
What can I say? I'm survivin'
Crawling out these sheets to see another day
What can I say? I'm survivin'
And I'm gonna be fine I'm gonna be fine
I think I'll be fine
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 11056 Skąd: Marlborough Mills
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009 19:52
To dziwne, bo ja kiedyś, dawno temu, czytałam "Kobietę w bieli" i wtedy mi się podobała. Ten klimat, intryga, tajemnica.
Tymczasem gdy niedawno oglądałam ekranizację, jakoś zupełnie inaczej pamiętałam fabułę. Nie wiem o co chodzi. Może powinnam to przeczytać jeszcze raz?
_________________ Nie wiemy nigdy, czym i jacy jesteśmy w oczach bliźnich, ale nie wiemy również,
czy istotnie jesteśmy tacy, jakimi wydajemy się sami sobie.
Adresy moich blogów:
I believe we have already met Strona North and South by Gosia
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 12360 Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Sie, 2009 19:55
Gosia napisał/a:
Ten klimat, intryga, tajemnica.
Tu się zgadzam - to Collinsowi wyszło, ale już sposób w jaki pisze, może sprawiać kłopoty. Rozwleka się czasami bardzo. Film faktycznie jest nieco zmieniony, ale wszystko to co najważniejsze dzieje się tak samo jak w książce.
_________________ And I'm not gonna lie Say I've been alright
'Cause it feels like I've been living upside down
What can I say? I'm survivin'
Crawling out these sheets to see another day
What can I say? I'm survivin'
And I'm gonna be fine I'm gonna be fine
I think I'll be fine
a ja się pochyle nad Kareniną. Książka piekna, ale - jak na mój gust - tytuł to powinna miec inny, bo toczy sie dalej niezaleznie od jej śmierci jeszcze 1 księgę a i głóną postacią Anna nie jest. Chyba, ze źle to odczytałam, ale wielość wątków i ludzi mi sie rozmywa pod tym tytułem.
Niemniej jednak uwielbiam, fragmenty czytam pasjami, honorowe miejsce na mojej półce piękne ujęcie psychologiczne - cały tom przed jej smiercią, jak jeje sie zaczynało w głowie przewracac - majstersztyk, aż dziw, ze facet tak świetnie zglębił psychikę kobiety
a i ekranizacja z 1997 bardzo mi przypadła do gustu - głównie przez aktorów i magię lokomotyw parowych - Marceau, Bean dobrani idealnie. aczkolwiek wyobrażenia miałam inne. swoją drogą ksiązka i serial i film inaczej traktują ciążę Anny i dziecko.. hmm. ale to szczegół
a jak ktos nie ogądał to, Boże pobłogosław Youtube - macie rozczonkowaną tutaj - http://www.youtube.com/vi...A2BB749D9972B0A
To dziwne, bo ja kiedyś, dawno temu, czytałam "Kobietę w bieli" i wtedy mi się podobała. Ten klimat, intryga, tajemnica.
Mnie też się "Kobieta w bieli" podobała, więc absolutnie nie jesteś w swoich odczuciach odosobniona. W książce świetnie zostały przedstawione czarne charaktery, a i sama intryga niesamowicie wciąga i byłam zdumiona, że wątek sensacyjno-kryminalny w XIX-wiecznej książce potrafi obudzić tyle emocji! Trochę gorzej rzecz się ma z wątkiem romantycznym, ale to raczej ze względu na to, że zaangażowane w niego osoby były trochę mdłe (ale to przecież nie pierwsza i nie jedyna taka sytuacja w literaturze - już Sienkiewicz wiedział co robi, gdy obok jurnej Jagienki postawił bezbarwną Danusię). Więc i tutaj tym łatwiej docenić fantastyczną Mariannę czy hrabiego Fosco.
_________________ "Tego, co ty widzisz, nikt inny nie widzi. Choćby widział dużo więcej."
W. Myśliwski
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 55733 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Nie 19 Cze, 2011 19:40
W końcu muszę Kobietę w bieli przeczytać. Tyle razy miałąm ją w planach i jakoś mi się nie udało.
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Dołączyła: 18 Maj 2006 Posty: 55733 Skąd: Babylon 5/Gondor
Wysłany: Nie 19 Cze, 2011 20:47
Pożyczę z biblioteki, bo mają. Musze sobie zanotować, bo chcę też pożyczyć Księżną de Cleves pani de La Fayette ( mam ochotę na powtórkę ).
_________________ „But the music is broken, the words half-forgotten, the sunlight has faded, the moon grown old." "We are star stuff. We are the universe made manifest trying to figure itself out."
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
Na stronach tego forum (w domenie forum.northandsouth.info) stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowaniu forum do preferencji użytkownika. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym jest możliwe po właściwym skonfigurowaniu ustawień używanej przeglądarki internetowej. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może znacznie utrudnić używanie forum lub powodować błędne działanie niektórych stron. Brak blokady na zapisywanie plików cookies jest jednoznaczny z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie i używanie przez stronę tego forum. Administracją danych związanych z zawartością forum, w tym ewentualnych, dobrowolnie podanych danych osobowych użytkowników, zgromadzonych w bazie danych tego forum, zajmuje się osoba fizyczna Łukasz Głodkowski.